ICT

In de eenentwintigste eeuw zijn digitale middelen niet meer weg te denken uit onze samenleving. Op de Sint Nicolaasschool proberen we de vaardigheden die benodigd zijn om om te kunnen gaan met deze digitale middelen aan te leren. Daarbij nemen we de SLO leerdoelen in acht. Deze beschrijven dat er op het gebied van digitale geletterdheid vier onderdelen bestaan, te heten: computational thinking, ICT basisvaardigheden, informatie vaardigheden en mediawijsheid. Deze vier vaardigheden worden op onze school aangeleerd middels verschillende lessen, afspraken en oefeningen.

Sociale media
De normvervaging die ontstaan is rond geweld en seks speelt het onderwijs duidelijk parten bij het integreren van het internet in de lessen. Kinderen komen immers veel sneller in contact met deze onderdelen van de maatschappij dan voorheen. Onze reactie op deze maatschappelijke ontwikkeling kan verschillend zijn: we filteren het internet of we leren de leerlingen omgaan met de realiteit. Iedere aanpak heeft zijn voor-en nadelen. De eigen schoolcultuur is bepalend voor de keuze die hierin gemaakt wordt. De school bevordert het verantwoordelijkheidsgevoel bij leerlingen door de toegang tot internet te begeleiden. Leerlingen mogen niet onbegeleid, onbeperkt en onbelemmerd internetten. Er is voldoende aandacht op de school voor “veilig internet”.

Privacy en beveiliging
ICT-hulpmiddelen zijn niet meer weg te denken in onze maatschappij. Daardoor –en ook mede dankzij de enorme toevloed aan nieuwe mogelijkheden ontstaat er steeds meer wet- en regelgeving omtrent het correcte gebruik van ICT-hulpmiddelen. Er wordt steeds meer informatie digitaal vastgelegd. Zo ook van personeel en leerlingen. Omdat het hierbij vaak ook om privacygevoelige informatie gaat, wordt bij het opstellen van het ICT-beleid rekening gehouden met de op dit gebied geldende wetgeving en rechtspraak. Zo wordt bijvoorbeeld in het aanmeldingsformulier van de school gevraagd of ouders akkoord geven voor het plaatsen van foto’s en ander beeldmateriaal van hun kinderen in de schoolgids, op de website en in de wekelijkse nieuwsbrief.De schoolleveranciers van met name digitale software moeten voldoen aan de wettelijke regels. Zij moeten een gebruikersovereenkomst overleggen die voldoet aan de normen van de PO en VO-raad.Ook de digitale wereld kent bedreigingen. Te denken valt hierbij bijvoorbeeld aan virussen, maar ook het in contact komen met expliciet materiaal. Omgang met ongepast materiaal krijgt aandacht in onze lessen m.b.t. sociale veiligheid.

Houding/gezondheid
Computers zijn niet meer weg te denken uit het onderwijs. Computeren is leuk en leerzaam, maar er is een keerzijde. Veel en vaak werken met digitale apparaten kan – op korte of langere termijn – leiden tot gezondheidsklachten, zoals pijn in armen, handen, nek en/of schouders (RSI-gerelateerde klachten), hoofdpijn en oogklachten. Dat betekent dat er een gezonde afwisseling is van met de computer werken en andere werkzaamheden en/of beweging.

We hebben de beschikking over een goed werkend, modern ICT-netwerk. We werken met Chromebooks, pc’s en iPads. De kleutergroepen hebben per kleutergroep beschikking over een aantal iPads en enkele Chromebooks. In de groepen 3-8 beschikt iedere leerling over een Chromebook. Deze Chromebooks zijn door school aangeschaft en blijven eigendom van school.

Alle lokalen beschikken over een digitaal touchscreen schoolbord. Het digitale schoolbord vervangt het traditionele schoolbord. Het digitale schoolbord is inmiddels niet meer weg te denken uit het klaslokaal en biedt vele leer- en instructiemogelijkheden.

Extra ondersteuning/aanbod:
Om extra verrijking in de leerstof te geven kan de computer een goed hulpmiddel zijn. Veel programma’s zijn dusdanig opgezet dat deze kinderen voldoende uitdaging kunnen vinden. Ook kinderen die niet per sé RT (remedial teaching) nodig hebben, maar wel de extra oefening, kunnen met adequate computerprogramma’s goed uit de voeten.

Het Office-account dat leerlingen krijgen, wordt ook gebruikt om contact te onderhouden met kinderen indien deze, bijvoorbeeld door ziekte, niet op school aanwezig zijn. Ook wordt binnen dit account gewerkt aan zaken zoals tekstverwerken, werken met Excel en andere vaardigheden binnen het spectrum van Microsoft Office.

School communiceert analoog en digitaal met ouders. Officiele communicatie met leerkrachten gebeurt via Parro. Dat is een app waarin alle ouders gekoppeld kunnen worden aan de leerkracht van hun kind(eren) en zodanig kunnen communiceren met deze leerkracht. Oudergesprekken worden bijvoorbeeld ingepland via Parro, maar ook een kort berichtje over het een of ander kan via deze app gedeeld worden met ouders. Andersom kunnen ouders ook een bericht sturen naar de leerkracht via Parro.

Directie en administratie stuurt berichtgeving, zoals de nieuwsbrief of andere berichtgeving, exclusief via Parro. U kunt de directie en administratie telefonisch of via de mail bereiken indien noodzakelijk.